گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 / 10 / 1391برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

 از منتفي شدن طرح حمله به ايران تا خبر خوش براي هپاتيتي‎ها؛
 پيش بيني حوادث مهم 2013 

سال 2012 بدون هيچ رويداد مخرب آسماني يا هرگونه نشانه‌اي از پايان جهان به انتها رسيد و دستاوردهاي زيادي را به جهان معرفي کرد، در تازه ترين اقدام يک روزنامه غربي به مناسبت آغاز سال نوي ميلادي به بررسي تحولاتي پرداخت که در اين سال ممکن است رخ دهند. فايننشال تايمز تحولاتي که ممکن است در سال جديدي ميلادي رخ دهد به شکل زير منتشر کرده است:
آيا انگليس براي بار سوم با رکود اقتصادي مواجه مي‌شود؟
پاسخ منفي است. اگر شرايط به همين نحو ادامه داشته باشد، انگليس گرفتار رکود اقتصادي وحشتناک نمي‌شود. اما ممکن است که اين پرسش چندان مهمي نباشد چون بدنبال دو دوره رکود پي در پي، کاربرد لفظ رکود نمي‌تواند عمق وضعيت را در انگليس نشان دهد. انگليسي‌ها در سال 9-2008 يک رکود سخت را تجربه کردند. پس از آن اقتصاد اين کشور فراز و فرودهايي داشت اما در ميانه سال 2010 مجددا گرفتار رکود شد. اينکه شما کاهش قدرت اقتصادي انگليس را رکود و بالا رفتن آن را بهبود اضاع اقتصادي بدانيد، به نظر شما بستگي دارد. سوال اصلي اين است که آيا انگليس به رشد پايدار که پيشتر آن را داشت خواهد رسيد؟ اين موضع در هاله اي از ابهام قرار دارد.
آيا شواهدي مبني بر وجود حيات درمريخ کشف مي‌شود؟
شيمي دانهايي که هم اکنون در ميان صخره‌ها و خاک‌هاي مريخ حضور دارند در سال 2013 نتايج تحقيقاتي را که افراد بسياري منتظر آن هستند را منتشر مي‌کنند. کاوشگري که در آگوست در مريخ فرود آمده در حال نمونه برداري از مريخ است و به اعتقاد برخي از کارشناسان اين احتمال وجود دارد که تا پايان سال 2013 خبرهايي در مورد وجود حيات در مريخ منتشر شود.
آيا بانک‌هاي کشورهاي پيشرفته و يا چهار بانک بزرگ نرخ خريد ارزهاي ملي را افزايش مي‌دهند؟
پاسخ منفي است. سياست‌هاي پولي بانک مرکزي آمريکا، بانک مرکزي اروپا، بانک ژاپن، و بانک انگليس تغييري در اين نرخ نمي‌دهند. بالاترين نرخ خريد ارز ملي به ميزان 0.75 درصد بود که از سوي بانک ملي اروپا تعيين شده بود.نرخ خريد ارز، نرخي است که بانک‌هاي مرکزي کشورها ارز ملي را خريد و فروش مي‌کنند تا درصورت کاهش ارزش پول ملي، ارزش آن را به همان ميزان قبل بازگردانند.
آيا اوباما به ايران حمله مي‌کند؟
پاسخ منفي است. اگر بخواهيم از چرچيل چيزي را به استعاره بگيريم رئيس جمهور آمريکا تلاش خواهد کرد که به جاي جنگ بدنبال گفت وگو باشد. گفته مي‌شود که اوباما بدنبال انجام مذاکرات مستقيم با ايران خواهد بود.رئيس جمهور آمريکا تلاش خواهد کرد که به جاي جنگ بدنبال گقتگو باشد. گفته مي‌شود که اوباما بدنبال انجام مذاکرات مستقيم با ايران خواهد بود.
آيا مونتي بعد از انتخابات آتي همچنان در دولت ايتاليا حضور خواهد داشت؟
بسياري اميد دارند که چنين اتفاقي رخ بدهد و بسياري از افرادي که در بيرون از ايتاليا حضور دارند -بخصوص بازارهاي و رهيران منطقه يورو- منتظر نتيجه انتخاباتي هستند که در ماه فوريه برگزار مي‌شود. در اين انتخابات مونتي و برلوسکني رقابت نزديکي با هم خواهند داشت و در اين ميان مونتي محبوبيت لازم براي آنکه نخست وزير آتي ايتاليا شود ندارد و از همين رو ممکن است در صورت ائتلاف با دموکرات ها، در دولت بعدي ايتاليا به عنوان وزير اقتصاد حضور داشته باشد.
آيا آمريکا به توليد ناخالص داخلي خود که پيش از آغاز بحران اقتصادي داشت، مي‌رسد؟
پاسخ منفي است. رشد اقتصادي امريکا در سال 2013 بيشتر از 2 درصد نخواهد بود. به رغم جنجال‌هاي ايجاد شده در مورد پرتگاه مالي آمريکا، درخواست کم براي صادرات و بازسازي آرام در بازار مسکن آمريکا نشان از آن دارد که اقتصاد امريکا و توليد ناخالص داخلي اين کشور رشد کمي در سال 2014 خواهد داشت.
بعد از انتخابات ماه سپتامبر چه اتفاقي در آلمان رخ مي‌دهد؟
براي اولين بار درآلمان اين امکان وجود دارد که شاهد حضور سبزها در قدرت باشيم. اين احتمال به دليل ائتلاف ميان حزب راست گراي دموکرات مسيحي به رهبري آنجلا مرکل با سبزهاي آلمان شکل گرفته است. مذاکرات احتمالي ميان دو طرف از آنجا که تا کنون اين دو حزب نسبت به هم بي اعتماد بوده اند حائز اهميت است.
آيا اقتصاد يونان به سقوط خود پايان مي‌دهد؟
پاسخ مثبت است. صندوق بين‌المللي پول پيش بيني کرده که يونان بعد از اوضاع اقتصادي بد خود در سال‌هاي گذشته بتواند در سال 2013 و بعد از آن به پيشرفت برسد. سه دليل براي اينکه به آينده اقتصاد يونان خوشبين باشيم وجود دارد. اول آنکه اجراي طرح رياضت اقتصادي نتايج مثبتي داشته دوم آنکه بانک‌ها در شرايط بد اقتصادي يونان مقصر دانسته نشدند اما بايد اين نکته را در نظر داشته باشيم که بدون کمک هيچ يک از بانک‌هاي يوناني توانايي ادامه حيات در شرايط بحران اقتصادي را نداشتند و اکنون اين کمک از آنها به عمل آمده است. و سوم آنکه بخش‌هاي خصوص يونان اکنون در وضعيت بهتري قرار دارند.
آيا انگليس نيروگاه جديد هسته اي احداث مي‌کند؟
پاسخ منفي است. دولت انگليس ممکن است انرژي هسته اي را به عنوان يکي از فناوري‌هايي که با استفاده از آن مي‌توان برق توليد کرد مد نظر داشته باشد اما به دلايل متعددي لندن اين علاقه را کنار مي‌گذارد که مهمترني مورد آن گران بودن انرژي هسته اي است. براي مثال ساخت يک نيروگاه هسته اي سه برابر بيشتر از نيروگاهي که بوسله گاز کار مي‌کند هزينه در بر دارد.
آيا غرب در سوريه مداخله نظامي مي‌کند؟
پاسخ مثبت است. دلايل متعددي براي اثبات اين موضوع وجود دارد. اول به بهانه انسان دوستانه و اينکه شمار کشته شدگان رو به افزايش است. دوم آنکه بيم آن وجود دارد که يک رژيم بنيادگرا نظير القاعده جايگزين حکومت بشار اسد شود.
آيا ميان چين و ژاپن تبادل آتش رخ مي‌دهد؟
نه. هر چند که تنش‌هاي موجود ميان چين و ژاپن بر سر جزاير”سن کاکو" (در چين”ديائويو") موجب بروز ناراحتي‌هايي ميان دو طرف شده است. تحولات سياسي دو کشور نيز موجب کاهش اين تنش‌هاي نمي‌شود اما با توجيه مسائل منطقه اي و بين‌المللي تبادل آتش ميان دو طرف امري بعيد است.
بزرگترين کشف پزشکي 2013 چه خواهد بود؟
در اين سال خبر خوبي براي 200 ميليون نفري که به بيماري هپاتيت مبتلا هستند منتشر مي‌شود زيرا شرکت‌هاي توليد کننده دارو رقابت فشرده اي را براي توليد ذاروي مناسب براي درمان اين بيماري را با يکديگر دارند.
ميزباني المپيک 2020 به چه کشوري مي‌رسد؟
پاسخ ترکيه است. کميته بين‌المللي المپيک تصميم گرفته که از ميان استانبول، توکيو و مادريد يک شهر را براي ميزباني اين بازي‌هاي انتخاب کند. هر چند که توکيو و مادريد صرف نظر از وضعيت اقتصادي اسپانيا شرايط ميزباني را دارند اما ممکن است که کميته بين‌المللي المپيک قصد داشته باشد افرادي جديد و در کشوري جديد اين بازي‌ها را تماشا کنند از همين رو استانبول شانس اول ميزباني بازي‌هاي المپيک است.




-